مجله فرش

چگونه از اصالت فرش مطمئن شویم؟

اگر شما قصد خرید فرش ماشینی دارید اما در بین اصطلاحات فراوانی مانند شانه و تراکم و… سردرگم مانده اید این مقاله به شما کمک میکند تا انتخابی بهتری داشته باشید، باهم به بررسی چند مسئله مهم درمورد تایید و اصالت فرش های ماشینی و آکرلیک و یا الیاف دیگر میپردازیم، باما همراه باشید…

شانه و تراکم

یکی از عوامل مهم در کیفیت و قیمت فرش جامین کاشان، شانه فرش است. اگر فرشی را به عنوان فرش ۱۰۰۰ شانه خریداری کرده اید به تعداد گره های موجود در یک متر عرض فرش به اصطلاح شانه گفته می شود. بنابر این در یک متر عرض فرش ۱۰۰۰ شانه باید ۱۰۰۰ گره وجود داشته باشد که باید هنگام خرید فرش به آن توجه داشته باشید.

عامل مهم دیگری که در تشخیص اصالت فرش باید به آن توجه شود تراکم فرش است؛ به تعداد گره های موجود در یک متر طول فرش ماشینی اصطلاحا تراکم فرش می گویند. که این مقدار در فرش های ماشینی به دلایل فنی با ضریب ۳ بیان می شود.

به عنوان مثال در فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ باید عدد تراکم بر سه تقسیم شود که در تراکم ۳۶۰۰ به ۱۲۰۰ میرسد که این موضوع اصالت فرش را تایید میکند.

خاب فرش

خاب فرش همان گره های U شکلی هستند که در سطح فرش ها قرار می گیرند. بعضی ها خاب فرش را با نام پرز فرش هم می شناسند. این گره ها با استفاده از انواع نخ ها و الیاف ها در دو فرش ماشینی و دستباف به وجود می آیند. می توان گفت که در صنعت بافت فرش، نام تار و پود بیشتر به گوش هایمان آشناست. اما باید بدانیم که نخ های خاب در بافت قالی و فرش، نقش بسیار اساسی دارند.
در تعریف این نوع نخ می گویند: به نخ یا الیافی که در سطح فرش به کار رفته و به راحتی قابل لمس است، نخ خاب گفته می شود. این نوع نخ را می توان به راحتی لمس کرد. زمانی که دستتان را روی فرش می کشید و نرمی و لطافت الیاف آن را حس می کنید، در واقع پرز فرش را لمس کرده اید.

عدد خواب در فرش های ۷۰۰ شانه ۲±۱۰، در فرش های ۱۰۰۰ شانه ۲±۸، در فرش های ۱۲۰۰ شانه ۱±۷ و در فرش های ۱۵۰۰ شانه ۱±۶

هرچه عدد خاب فرش بیشتر باشد فرش نرم تر بنظر میرسد.

راهنمای خرید فرش

جنس و نوع الیاف

در رابطه با الیاف فرش ماشینی موارد بسیاری وجود دارد. اما می توانیم به صورت مختصر و مفید به شما بگویم که در میان انواع جنس نخ خاب فرش ماشینی در حال حاضر نخ آکریلیک هیت ست شده یکی از بهترین الیاف موجود می باشد که امروزه در بافت اغلب فرش های ماشینی به کار میرود. البته در نخ تار و پود این نوع فرش ها که دیده نیز نمی شود اغلب از نخ جنس پنبه و یا ترکیب پنبه و پلی استر استفاده می کنند.

گاهی ممکن است در تبلیغات به نام فرش ماشینی ابریشم برخورده باشید، که این نکته را باید مد نظر داشته باشید که منظور ابریشم طبیعی و اصلی که در فرش دستباف به کار میرود نیست، بلکه در اکثر موارد منظور از ابریشم مصنوعی است که در حقیقت همان نخ پلی استر (پلاستیک) است، همچنین به تازگی به دلیل قیمت های بسیار بالای فرش های آکریلیک بسیاری به سمت فرش های بی سی اف روی آوردند که با استفاده از نخ بی سی اف بافته میشود و قیمت بسیار کمتری نسبت به دیگر الیاف دارند.

تنوع رنگ

یکی از نکاتی که هنگام خرید فرش میتواند اصالت و کیفیت فرش را مورد بحث قرار دهد تنوع رنگ فرش است، با دقت به فرش نگاه کنید آیا متوجه وجود چند رنگ مختلف میشوید؟ در فرش های آکرلیک اکثرا بین هشت یا ده رنگ مختلف وجود دارد که هرچه تنوع این رنگ ها بیشتر باشد زیبایی و جلوه بهتری به فرش میدهد، اما باید نقشه فرش را هم درنظر داشته باشید چراکه فرش هایی مانند طلاکوب از رنگ های کمتری برخوردار هستند که به دلیل نوع طراحی آن است.

طرح و نقشه

نقشه های فرش ماشینی بسیار زیاد هستند مانند نقشه های فرش افشان، خشتی، ترنج دار، طلاکوب، وینتج و مدرن اما آنچه برای فهمیدن اصالت فرش برای ما مهم است دقت نقشه و بهم ریختگی نقشه فرش است، در یک نقشه فرش بی کیفیت ممکن است نقشه کاملا بهم ریخته باشد و در نگاه اول متوجه این نکته شوید، در نگاه دوم حاشیه های دور گل ها و یا ترنج فرش است که گاها بافته نشده و نقشه ناقص باشد، این مورد در فرش های ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه بسیار کمتر دیده میشود.

شناسنامه یا لیبل فرش

یکی دیگر از راه های شناخت یک فرش اصل، داشتن یک شناسنامه معتبر که در پشت فرش است، اما در یک شناسنامه معتبر فرش باید علاوه بر نام شرکت و برند، آدرس دقیق محل شرکت و یا تولیدی نیز به همراه علامت استاندارد و علامت عضویت در انجمن نساجی های ایران درج شده باشد.

همچنین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که علامت استاندارد بدون شناسه که زیر آن درج شده می‌شود و همچنین لوگوی عضویت انجمن نساجی ایران بدون کد عضویت، فاقد اعتبار است، در نتیجه نبود این کد ها به معنی عدم اصالت فرش است که اکثر افراد به آن توجهی ندارند.

خرید از فروشگاه های معتبر

اگر به صورت حضوری و در نمایشگاه های سطح شهر فرش خود را خریداری میکنید، باید هنگام خرید فرش، فرش را با نکاتی که گفته شد تطابق دهید، اما اگر قصد خرید آنلاین فرش دارید باید از داخل سایت فروشگاه به نماد اعتماد الکترونیک و عدم منقضی شدن آن توجه داشته باشید، یکی دیگر از نکاتی که در خرید اینترنتی فرش اهمیت دارد خدمات پس از فروش و امکان مرجوع کردن کالا درصورت وجود عیب و ایراد و یا عدم تطابق فرش با سفارش شماست، شرکت فرش جامین کاشان این اطمینان را به شما میدهد که سفارشات شما را بدون کم و کاست با ارسال رایگان و پرداخت در محل به دست شما مشتریان عزیز برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *